Årets Filmörnenjury

Möt Filmörnenjuryn 2014

Line Billa Ljøstad
Line är född 1988 i Kongsvinger i Norge. Hon är utbildad på Teaterhögskolan för scen och musik i Göteborg och NISS i Oslo. Hon har varit skådespelare i Margreth Olins Engelen, Sara Johnsens Uskyld och Josephine Adams En natts forhold.
Line skriver också poesi, musik och filmmanus.

Marcus Carlsson
Marcus är regissör och examinerad från Filmhögskolan i Göteborg. Han har arbetat med skådespelare under många år inom film och även teater. Marcus film Arton vann tungviktsklassen under Novemberfestivalen 2008. Hans examensarbete blev en långfilm, Din barndom ska aldrig dö som bla vann Kulturnyheternas alternativa bagge. I år nominerades hans kortfilm Dirtbags till Startsladden och vann publikens pris

Johanna Strömberg
Johanna gjorde debut som skådespelare i Ulf Malmros film Tjenare Kungen (2005). Har även medverkat i Marcus Carlssons novellfilm Heja Degerfors (2008), långfilmerna Bröllopsfotografen (2009) och Din barndom ska aldrig dö (2013) samt kortfilmen Dirtbags (2014).
Tidningen Stardust - Allt om Film utsåg Johanna till Årets svenska skådespelerska 2005 i konkurrens med bland andra Maria Lundqvist och Marie Richardsson.