Silvermedalj till Filmörnenvinnare

Regiduon Gottfried och Philip HelanderNovemberfestivalen - SM i ung kortfilm i Trollhättan avgjordes i helgen. Det var två chockade men oerhört glada regissörer som till slut fick inta scenen på Trollhättans Folkets hus under prisgalan. Många priser delades ut under kvällen och när juryn läste upp motiveringen för andraplatsen i tungvikt stod det klart att det var Värmlands bidrag "Military Men" regisserad av Gottfrid och Philip Helander som vunnit.

Gottfrid och Philip producerade sin animation under en kurs på Karlstad Universitet under 2015 och filmen har även fått produktions- och visningstöd från Region Värmland.

Den har också visats på flera festivaler runt om i Världen och även vunnit bästa animationspris på en filmfestival i Los Angeles.

Novemberfilmfestivalmotiveringen
Silvermedalj i SM för unga filmare”Med kreativitet, stark energi och en otroligt hög ambitionsnivå har teamet bakom denna film skapat en rolig, actionfylld och effektfull berättelse. För sin förmåga att  förhöja bild och ljud med sina konstnärliga ögon och aldrig låta komplicerade utmaningar stå i vägen för en idé.”

Årets jury Novemberfestivalen
Stina Gardell, producent
Tobias Nordquist, regissör
Lisa Werlinder, skådespelare

Från Filmörnen gick även Svante Sahlés "Ångest i en handfull stoft" vidare och visades på Novemberfestivalen.

Läs om övriga vinnare på Novemberfestivalens hemsida