Filmörnen 2012 till Paperlake

Oskar Kardemark, stillbildsfotograf

FILMÖRNEN
Paperlake - Juan Antonio Casaus, Simón Lara och Carmen Díaz
Filmörnen 2012 går till en film som lyckas förmedla känslan från ett stort drama med enkla medel. Med en egen idé om estetik vågar filmen bryta med det tillrättalagda och skapa något väldigt eget och vackert, utan att glömma att ha förståelse för historiens innersta kärna.

Tungvikt
Paperlake - Juan Antonio Casaus, Simón Lara och Carmen Díaz
En film som jobbar med begränsningar, sina egna och dansarens, och vet vad den vill. En film som ger precis vad den utlovar, och lite till. En poetisk pärla som stannar kvar länge med en.

Mellanvikt
the Grinder - Julinne Piper
En film som vill underhålla, och gör det. Genom ett välarbetat manus, ambitiöst utförande och med en känsla för drama skräms publiken. Filmen är intelligent uppbyggd med bilder och välklippt. Allt från dekor till specialeffekter verkar vara väl genomtänkta.

Lättvikt
Skräcken i Kina - Benjamin Grimm
För att redan i ung ålder vilja skapa tekniska avancerade filmer och kunna göra det på ett underhållande sätt. Juryn ser fram emot att se framtida verk av denna nya filmskapare, som vi tror kommer att nå långt inom filmskapandet.

Publikpriset
Sipper - Victor Nyåker

Bästa foto, ljud och klipp
Ghostland - Oscar Ivansson
En välarbetad film där det gedigna hantverket får glänsa i foto, ljud och klipp. En sammanflätning av dessa tre viktiga komponenter gör denna film till en njutning och visar oss att film består av så mycket mera än dialog.

Bästa ljus
Delad Vårdnad - Kristoffer Andrén
En kort historia som till stor del bärs upp av ljuset i filmen, vilket tar oss med från vardagsljus i köket, via coolt barhäng till imponerande kvällspromenad utomhus. En riktigt sann och äkta färgfilmskänsla infinner sig i filmen – något som vi helt enkelt bara njuter av att beskåda!

Bästa originalmusik
Lift me up - Marcos Ciscar
På ett medryckande och upplyftande sätt förmedlar originalmusiken hela filmens budskap. Musiken är väl integrerad i filmen och påminner oss om att musiken i vissa fall kan utgöra halva filmen.

Bästa manus
Käre Seppo - Per, Thomas och Mathilda Hilding
En historia med ett tydlig början, mitt och slut - just precis så som ett välskrivet manus ska vara. Bonusberöm för att det dessutom skrivits i samband med en 24-timmars tävling, vilket kräver rätt manustänk, synnerligen god fantasi och en kvickhet i både tanke och handling... kvalitéer som man med råge hittar i denna kluriga och underhållande film!

Bästa dokumentär
Lagomorpha - Johannes Frese
Ett surrealistiskt nedslag på en kyrkogård. Ur mörkret framträder mystiska karaktärer som med sin värme står i kontrast till döden och dunklet. Ett vågat grepp som fångar åskådaren och får den att fantisera vidare. Tankarna förs till David Lynch värld.

Bästa musikvideo
Lift me up - Markus Helmersson
En musikvideo där musik och bilder får förmedla ett klart budskap med ambitioner att ge publiken något mera än bara en bra låt och vackra bilder.

Bästa experimentfilm
Haiku - Juan Antonio Casaus
För att på ett elegant och skickligt sätt har förmedlat en annan konstform via filmens alla möjligheter. På det sättet inspirerar denna experimentfilm till ett större filmskapande och till ett nytt sätt att skapa film.

Bästa animation
Paperlake - Juan Antonio Casaus, Simón Lara och Carmen Díaz
För en orginell och välgjord stopmotion tolkning av Svansjön tilldelas priset för bästa animation.

Bästa regi
Sipper - Victor Nyåker
Med fin hand och känsla för skådespelets koreografi förmedlar regissören en känsla av obehag och stegrande panik som stannar kvar med åskådaren. Regissören påskyndar inte historien utan låter den sakta växa fram och låter oss stanna i känslan som byggts upp på ett begåvat sätt.

Bästa kvinnliga skådespelare
Smek - Torun Richter
Små, små, detaljer och ansiktsuttryck, något som bara en filmkamera kan uppfatta. Stora skeenden, vågade och utlämnande scener, en finkänslig leverans av känslor som kanske inte alltid syns – men som gör ett starkt och bestående intryck. Skådespelarens kvalitéer är många och den stora portion av mod som krävs för att våga ta sig an vissa av filmens utmanande scener är också något som vi är rejält imponerade av!

Bästa manliga skådespelare
Sipper - Per Nylin
Skådespelaren får oss att bli osäkra, obekväma, oroliga och ovanligt stressade, vilket är något som bara en skådespelare med hög kvalité kan åstadkomma hos sin publik. Vi dras in i berättelsen med samma engagemang och känsla som filmens övriga karaktärer befinner sig mitt i. För att lyckas få publiken att känna på detta sätt, kan vi inte göra något annat än att bli starkt och ruskigt imponerade av denna briljanta skådespelarinsats!

Årets undergång
Värmland Forever - Marcus Svensson, Hugo Anderson och Svante Skoog
2012 är året då världen går under och allt slutar att existera, men vi i Värmland är ett starkt och segt släkte och vårt landskap är inte heller något som dukar under för några explosioner eller andra impulsiva förfall. Universum är sig inte likt, men i denna komiska, charmiga och härliga pärla till film vänds alla begrepp upp och ned... Finns bara en sak att säga och bara ett pris att dela ut för något som vi alla säkert kan skriva under då Värmland blivit (eller kanske redan är) världen; Värmland Forever!

Hedersomnämnande 1
Press the start button - Sabina Einarsson & Lina Alexandersson
Lyckas man göra något stort av något enkelt är det naturligtvis hedervärt. Kan man sedan med simpla medel och hårt arbete framställa något som får oss med spänning att nita fast blicken på duken i flera minuter – då är det än mer imponerande! Det är med glädje vi delar ut ett hederspris i bästa spelfilmsanda, till en film som också får oss att bli mysigt nostalgiska!

Hedersomnämnande 2
Djurriket & Svanevit - Per Nilsson
En filmskapare som inte räds att ta sig an de svåra eller de teknisk avancerade scenerna. Juryn är djupt imponerad av det engagemang som har krävts för att skapa dessa filmer. Denna filmskapare låter oss bli påminda om att i det enkla kan det inspirerade finnas.

Hedersomnämnande 3
Riskhantering på bro - Birgitta Öjersson
Ett okonstlat porträtt av en ung människas liv och relation till sin värld samt till naturen. Ett barns enkla nöjen och nyfikenhet står i centrum. En vacker inblick i en värld som sällan skildras på film.

De filmer som nominerats till Novemberfestivalen 2012
Direkt –
Paper lake och the Grinder
För urval – Sipper, Press the start button, Ghostland, Spännande fenomen hos Per-Erik och TV-spel