Noomaraton Värmland - Årets Jury

Gro Pedersen Westgård
Gro är dokumentärfilmare och frilans TV-fotograf från Oslo, bosatt i Sunne de senaste sju åren. Hennes debutfilm, ”För din skull” blev visad på norska TV2 i 2010I filmen följer hon sin mamma med kameran i sex år. Gro har jobbat som fotograf på bland annat Skavlan, Melodifestivalen, OS och Skid-VM. Gro är initiativtagare till konceptet ”Min Historia - med kameran som verktyg i sorgbearbetning ” där människor får en möjlighet att bearbeta sin sorg genom filmskapande. Gro var handledare för årets sommarpraktik för unga med film.

Marie Persson
Marie arbetar som kulturutvecklare på Region Värmland. Hennes arbete innebär att främja så att så många som möjligt i Värmland ska kunna ta del av och utöva kultur, vilket bland annat involverar rörlig media. Hon tittar gärna på sci-fi, action och har en förkärlek till surrealism och dadaism.

Petter Sönnfors
Petter arbetar som filmproducent på Make My Day filmproduktion i Karlstad. Han har flera kortfilmer i ryggen. ”Att göra film är det roligaste som finns!” säger han glatt. ”Dessutom för man nya vänner när man gör film”.