70- & 80-talet

Teknikutveckling som påverkade

Tack vare billiga redigeringsprogram och avancerade datorteknik, kan idag en filmamatör producera film som håller en lika bra teknisk kvalitet, som de videofilmer som filmproffsen gör. Men det har inte alltid varit så även om många av dagens ungdomar kanske tror det som ju växt upp med mobilkameror som filmar i 4K.

När Filmförbundet startade 1975 var det super 8 eller 16mm-film som gällde. Men på 1970-talet började olika bolag även att tävla med varann om att lansera videobandspelare, i första hand för att banda teveprogram hemma vid TV-apparaten. På 1980-talet fick VHS-systemet ett stort genomslag. Att filma och spela in det på VHS-kassetter, var ännu ganska krångligt. Till en början krävdes både en kamera och en bandspelare, som kopplades ihop med en kabel. Många skolor skaffade denna nya teknik. 1987 lanserade JVC en så kallad Super-VHS-bandspelare med avsevärt bättre bildkvalitet och digitalt ljud.

Samtidigt fanns U-matic det halvprofessionellt formatet, med bättre bildkvalitet än VHS, men tyvärr var utrustningen ännu större och otympligare än VHS att bära med sig. För att inte få ryggont, krävdes då i regel två personer för filmning. En som höll i kameran och en som bar på bandspelaren.

Den tekniska utvecklingen gick nu i allt snabbare takt. 1994 lanserades Digital video (DV), ett digitalt videoformat med kassettbandet Mini-DV. De kameror som gjordes för hemmabruk blev mindre och lättare att använda. Med den digitala videotekniken gick det nu att redigera film i datorer utan att få några större förluster i bildkvalitén. Det blev även lättare att redigera film.

År 1999 började Panasonic, Toshiba och SanDisk att producera digitala minneskort som lagrade den inspelade filmen och gjorde det möjligt att filma i full HD

Filmförbundets producerar

Värmlands Filmförbunds främsta uppgift har alltid varit att driva en filmverkstad, med utlåning av utrustning. Men vi har också anordnat många filminspelningar. Inför varje filmprojekt har vi anlitat något Studieförbund, för att bilda en filmcirkel och på det viset kunnat delfinansiera våra inspelningar. Här följer några av produktionerna som förbundet gjort och som också speglar teknikutvecklingen genom åren.

Frukosten
När en av Filmförbundets yngre medlemmar, Ulf Gronert, ville göra en film, hjälpte vi till att assistera honom. Sekreteraren fick huvudrollen, ordföranden tog hand om mikrofonbommen, etcetera. Det blev en tokig film med en massa sköna ljudeffekter i gammal stumfilmsanda.
Filmen scannades långt senare digitalt och visades på Internet. Filmen fick cirka 100 000 tittare under YouTubes barndom.
Filmen finns att se i sin helhet längst ner på sidan.

Förväxlingen
Vi lyckades engagera två poliser med polisbil, som försökte få tag i två bankrånare, när de stoppade trafiken. Vi fick blodad tand apropå poliser och lyckades få poliser att ställa upp i olika filmroller i ytterligare tre filmer. Tricket var att förlägga inspelningsplatsen i närheten av polisstationen och genomföra inspelningen på kort tid. I dag är det säkert mycket svårare att få poliser att ställa upp framför en filmkamera. Även denna film är inspelad i Super-8 från början och har senare scannats in digitalt.

Filmen finns att se i sin helhet längst ner på sidan.

Telefonsamtalet
Under senare delen av 1980-talet hade vi en kvinnlig medlem som jobbade på Norrstrandsskolan och lyckades värva en del skolelever därifrån. Flertalet av eleverna som blev medlemmar var tjejer och när filmen Filmbuketten skulle spelas in var det dom som styrde upp filmandet. När filmen Telefonsamtalet senare skulle spelas in var det många av eleverna från Norrstrandsskolan som engagerade sig i den filmen också.

En trailer till Telefonsamtalet finns att se längst ner på sidan.

Café Cinema

I slutet av 1980-talet fick Filmförbundet möjlighet att göra produktioner i Karlstads nybildade lokalteve. Några av våra medlemmar var på väg att få jobb på SVT Karlstad (SVT Karlstad hade en liten pool av filmfotografer som fick hoppa in som filmare/klippare när någon ordinarie medarbetare blev sjuk eller skulle gå på semester). Så dessa vikarier passade på att göra filmreportage åt Lokalteve, för att träna och lära sig fotografera och redigera. Café cinema-reportaget är ett exempel. Den som är fotograf till reportaget blev senare anställd på SVT Karlstad.
Reportaget spelades in på U-matic video och finns att se i sin helhet längst ner.

Vad händer sen?

En ungdomsserie inspelad för Karlstad Lokalteve under 1988-89. 12 ungdomar ville vara med och de fick själva utforma sina rollfigurer. Cirka 150 lappar fylldes med två -tre meningar på varje lapp som berättade om filmens alla scener. Sen fick skådespelarna improvisera utifrån denna text. En film med drama, humor och musik. 80-talet personer fyllde slutligen rollistan.

En trailer till ”Vad hände sen?” finns att se längst ner på sidan.

Under Rocken
Under Rocken var en programserie som gjordes åt Karlstad Lokalteve. Rockgrupper runt om i Värmland skickade in filmer till denna serie/tävling. Studioinspelningarna skedde på Universalen, nedanför Universitetet i Karlstad. Galet och nytänkande. Här togs alla idéer emot på ett positivt vis. Hellre våga tänja på möjligheten än att vara perfekt. Vi testar… vi kör… går det… så går det… Annars försöker vi på nytt, i nästa program. Även dessa program är inspelade på U-matic video och alla 4 programmen kan ses längst ner på sidan.

Filmförbundets roll
Film intresserar alla människor. Så när vi fått nya medlemmar har frågan alltid varit: Vad vill du göra? Vi vill inte styra medlemmarna, det är dom som ska styra oss. Således har vi lärt oss att hjälpa medlemmar som velat göra dokumentärfilmer, animerad film, tevereportage och olika typer av spelfilm. Värmlands Filmförbund har på sätt och vis speglat samhället i stort. I vår förening har det alltid funnits olika typer av yrkesverksamma människor. Här och här har det även funnits talanger som blivit professionella i filmbranschen. Men det har inte varit vårt mål. Det viktiga är att medlemmar har trivts med att utveckla ett intresse.

Ordförande 1975-2018