Vår föreningslokal

Historik

Innan Värmlands Filmförbund bildades var det några filmare som fick låna lokal och redigeringsutrudstning hos filmbolaget Zebrafilm i Torsby i Värmland. När man tröttnade på att resa mellan Karlstad och Torsby varje gång man skulle redigera film var det några som kom på idén att starta en filmverkstad i Karlstad. 1975 bildades så Värmlands filmförbund och man fick låna en del av en affärslokal på Solgatan i Skoghall. 1976 hade man 50 medlemmar, köpt in ett begagnat klippbord för 16 mm film från SVT och behövde en egen lokal. Hösten 1977 flyttade man in i en källare på Brogatan 8 i Karlstad. 1988 var det åter dags att flytta till större lokal och då fick man tillgång till en av Gjuteriets lokaler på Verkstadsgatan 1 och detta har allt sedan dess varit förbundets hemadress. Lokalen har under åren efter inflyttningen genomgått flera förändringar. Under 90-talet inköptes redigering för VHS-video som användes parallellt med redigeringsutrustningen för super-8 och 16-mm film och ett ljudbås för speakerinspelningar och andra ljudpålägg byggdes. När den digitala videon kom på 90-talet gjordes ljudbåset om till redigering för detta och film- och VHS-redigeringarna fick ge vika för 15 biografstolar som köptes in från Skåne. År 2020 skulle samtliga biografstolar bytas ut på biograf Arenan i Karlstad. En styrelsemedlem köpte 15 st via en auktion och dom äldre stolarna från Skåne kunde på så sätt bytas ut i lokalen.

Under Coronautbrottet 2021/2022 var verksamheten i föreningen av förklarliga skäl mycket låg och styrelsen bestämde då att man skulle satsa större delen av det kapital man hade på att snygga till lokalen och få den mer användarvänlig. Man budgeterade detta till ca 100 000 kr och fick extra ”Coronapengar” från Karlstad kommun för att genomföra detta.  Dåvarande ordförande Martin Sundahl tog på sig att göra ritningar och planera rivning och uppsättning av ny innervägg till ett teknikförråd, omdragning av el, uppsättning av ny belysning och mörkläggning. Föreningen fick hjälp med snickerier, golvläggning och målningsarbete genom Magnus som är vaktmästare på Gjuteriet.

Resultatet blev en helt ny föreningslokal med 15 biografstolar och möjligheten att se på film på stor duk med ett fantastiskt flerkanalsljud, en soffhörna för mysiga filmsamtal eller en fikastund mellan filmvisningarna, möjligheten att ha föreningsmöte med uppfällbart långbord och ett separat förråd för filmutrustning för utlåning samt ett arkiv. Samtidigt förenklade man tillträdet till lokalen för medlemmar genom att använda kodlås på dörrar till lokalen. Lokalen är även handikappanpassad så till vida att man kan nå lokalen via en hiss och rullstol kan placeras framför första stolsraden vid filmvisning.

Som medlem i föreningen kan du boka lokalen här!

Instruktionsfilm

Undrar du över hur man gör för att se på film i vår mini-bio?
Här är en kort video som berättar hur det tekniska i vår lokal fungerar.

(Engelsk speaker då vi har många medlemmar som inte har svenska som första språk)